اردوغان طی سخنانی اظهار داشت بزرگ‌ترین افتخار است که از او به‌عنوان رئیس‌جمهوری یاد شود که ایاصوفیه را دوباره به مسجد تبدیل کرده است.

افتخار اردوغان به تبدیل دوباره ایا صوفیه به مسجد

اردوغان طی سخنانی اظهار داشت بزرگ‌ترین افتخار است که از او به‌عنوان رئیس‌جمهوری یاد شود که ایاصوفیه را دوباره به مسجد تبدیل کرده است. اردوغان همچنین گفت: «یک بار دیگر خدا را می ستایم که این افتخار را به ما عطا کرد و به ما شادی پایان دادن به بردگی ایاصوفیه را داد.» اردوغان مدعی شد «باید خدا را شکر کنیم که پس از ۸۰ سال دلتنگی، همه با هم غل و زنجیر را شکستیم و طبق عهد محمد فاتح، ایاصوفیه را به کارکرد واقعی خود تبدیل کردیم. مسجد ایاصوفیه به شکل واقعی خود بازگشته است. باور کنید، در دنیای قلب ما این بزرگترین افتخار است که از ما به عنوان رئیس جمهوری که ایاصوفیه را بازگشایی کرد، یاد می شود.»

تحلیل:

- گزینه اردوغان مبنی بر ارائه مجوز برای قرائت قرآن در آیا صوفیا در ایام ماه رمضان گذشته اهداف راهبردی و تاکتیکی داشت. اردوغان با اجرای این گزینه دستور کار اسلام گرایی خود را که در داخل و خارج از ترکیه طرفدار دارد، پیش برد. برنامه اردوغان مبنی بر ترویج اسلام در جامعه و نظام ترکیه، وی را طی سال های اخیر در تقابل با جناح کمالیست ها قرار داد.

- اردوغان در طول سال هایی که در راس قدرت در ترکیه قرار گرفته است، توانسته ممنوعیت حجاب را لغو کرده، مدارس مذهبی را ترویج و گسترش دهد، مصرف مشروبات الکلی را محدود سازد. تصمیم اردوغان آخرین گام از اقدامات مختلفی است که در مورد ایا صوفیا انجام شده است. از سال ۲۰۱۲ در سالگرد فتح استانبول، در محوطه ایا صوفیا نماز صبح برگزار می شود. موافقت با برگزاری نماز صبح در پی درخواست مصرانه سازمان های اسلامی جهت تبدیل شدن ایا صوفیا به مسجد اعلام گردید.

- معمولا طرف یونانی به اقدامات ضد کلیسایی ترکیه واکنش جدی نشان می دهد اما این بار به دلیل گفتگوهای دو کشور به منظور بهبود روابط سیاسی و اقتصادی از هرگونه واکنش اعتراض آمیزی خودداری کرد.

۱ ژانویه ۲۰۲۴

Πρωτοχρονιάτικη πρόκληση Ερντογάν: Τιμή μου που μετέτρεψα την Αγία Σοφία σε τζαμί | Patras Events

کد خبر 18556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =